2003-03-19: PC-tekniker

Jag är datatekniker eller PC-tekniker för att vara mer exakt. Jag är inte dataexpert, det är något helt annat men jag ber att få återkomma till detta.

Jag utgår från att de flesta av läsarna vet något om datorer, kanske för att nyhetsbrevet skickas ut som e-post och att det mer eller mindre krävs en dator för att läsa detta. Däremot är jag väl medveten om att många som har datorer inte vet särskilt mycket om hur de fungerar. Det är helt naturligt dock, inte förväntar jag mig att alla bilägare är mekaniker.

Alltså stöter man på problem med "datan" och då anlitar man en "dataexpert". En dataexpert är oftast en person utan någon som helst formell kunskap om datorer men som sysslat en del med datorer genom livet. Gäller problemen hårdvara, dvs de rent fysiska delarna i en dator är experten oftast en programmerare eller datakonsult som aldrig skruvat i en dator. Gäller problemen mjukvaran är experten förvånansvärt ofta en 13-årig grabb som sysslat med data hela sitt liv …

Nu anser jag att det är fel att göra sig lustig över okunnighet, det är något människan inte kan rå över. Däremot är ovilja mot att ta sig ur okunnigheten oförlåtlig. Låt mig därför hjälpa dig att reda ut begreppen.

Först av allt. "Datan" är ingen dator, "datan" är det man matar in i datorn; årtal, födelsedagar, recept, brev till farbror Gusten, e-post, bilder, filmer osv. Har Försäkringskassan fel på "DATAN" kan det bli smått katastrofalt med utbetalningar till fel personer mm, är det däremot fel på deras "DATOR" är det en helt annan sak. Har du fel på datan får du rätta själv.

För det andra, Datorn är själva burken, eller lådan. Den där saken man stoppar alla sladdar i och som diskettstation och cd-spelaren sitter i. Det är inte hårddisken eller CPU:n eller processorn, dessa delar sitter inne i datorn. Datorn är datorn och därmed punkt. Kalla den inte något annat. Det blir så konstigt annars. Felbeskrivningar av typen "Fel på hårddisken, troligen diskettstationen" fungerar bara inte.

När du skickar in datorn för service, lämna in bara det som är väsentligt. Skärmen är onödig om det är modemet som är problemet. Modemkabeln är onödig för att testa DVD:n. Men glöm inte heller att skicka med det självklara. Lösenord till datorn … Lämnar du bilen på verkstaden låst utan att lämna nycklarna också? Har du tangentbordsproblem, skick med musen men inte tangentbordet … eller? Hänger sig datorn i "vissa" spel så räkna inte med att verkstaden har samma "vissa" spel som du.

När vi nu kommit så långt kanske du är mogen för några verkliga felbeskrivningar ur verkliga livet. Håll i minnet att samtliga felbeskrivningar är mottagna och utskrivna av proffersionell datasupport.

"Inget händer när man trycker på strömbrytaren", sladden från brytaren var avklippt med tång, inte lätt för supporten att se detta.

"Processorn skramlar vid användade av disketter" tja, processorn är en liten krets utan rörliga delar... Detta borde supporten känna till tycker man.

"Datorn har för lite minne, bara 512 Mb istället för 640Mb." Datorn hade faktiskt 768Mb. Vi funderade på att behålla lite minne …

"Får ingen kopplingston, har försökt med annan kopplingston." ingen kommentar.

"Telefonerna i huset dör när modemet kopplas in." Datorn hade inget modem, bara ett nätverkskort. Konstigt att det inte fungerade!

Så till sist en som vi fortfarande inte lyckats klura ut eftersom vi inte hittade något fel.

"Ljudet fugnerar inte, har även försökt med ljudet i foten!"

Så du, när du får probelm med datorn. Kontakta gärna en tekniker. Glöm bort experterna, d