Hört hos supporten

Datorvärlden är inte den lättaste att orientera sig i, det kan man lugnt säga.

Nedan kommer historier från det riktiga livet, där personer ringt in till dataföretagens support, eller pratat med kunniga i databutiken, för att de har ett problem, och oftast brukar dessa vara av de mest skiftande karaktärer.


Kund: "Hallå, är detta supporten?"
Support: "Ja, det är det. Kan jag hjälpa till?"
Kund: "Kopphållaren i min PC är sönder, och garantin gäller fortfarande. Hur ska jag göra för att fixa det?"
Support: "F'låt, men sa ni kopphållare?"
Kund: "Ja, den sitter på framsidan på min dator."
Support: "Ursäkta om jag lite konfunderad för det är precis vad jag är. Fick du denna sak som reklam på en mässa? Hur fick du den här kopphållaren? Finns det något företagsmärke på den?
Kund: Den följde med datorn. Jag vet inget om någon mässa. Det enda som står på den är 4X."
Vid denna tidpunkt var supporten tvungen att trycka in sekretessknappen på telefonen för han kunde inte stå ut längre. Kunden hade använt CD-ROMens skida som kopphållare och nu hade han haft sönder den.


ASTs tekniska support hade en kund som ringde in och klagade över att hennes datormus var svår att kontrollera med dammskyddet på.
Det visade sig att dammskyddet var den plastpåse som musen kom inpackad i.


Compaqs support kan stoltsera med kunden som ringde in och klagade på att datorn inte kunde läsa ordbehandlingsfilerna han hade på sina gamla disketter.
Efter att ha felsökt förgäves på punkterna magneter och värme, kom det fram att kunden hade fäst etiketter på disketterna och sedan rullat dem in i skrivmaskinen för att skriva etiketterna.


En supporttekniker hos Dell uppmanade sin kund att sätta in den felande floppydisketten i diskettenheten och sedan stänga dörren (den lilla säkerhetsspärren som finns på enheterna för floppydisketterna).
Kunden bad då supporterkillen att vänta och hördes sedan lägga luren ifrån sig, resa sig upp och gå över rummet för att stänga dörren till sitt rum.


En annan Dellkund ringde in för att klaga på att han inte kunde faxa någonting.
Efter fyrtio minuters felsökning upptäckte supporten att kunden försökt faxa ett pappersark genom att hålla det framför skärmen och upprepat trycka på sänd-knappen.


Ännu en Dellkund ringde in för att klaga på att hans tangentbord inte fungerade längre. Han hade rengjort det genom att fylla sitt badkar med tvål och vatten och sedan sänkt ner tangentbordet i vattnet i en hel dag. Som om det inte var nog så hade han fortsatt med att ta bort alla tangenter och tvätta dem individuellt.


En vred kund ringde till Dell Support och meddelade att hon inte kunde få sin nya Delldator att fungera. Efter att ha försäkrat supportern om att alla sladdar var i frågade supporten vad som hände då hon tryckte på datorns power-knapp.
"Jag tryckte och tryckte på den här fotpedalen, men inget händer."
Fotpedalen visade sig vara datormusen.


En annan kund ringde Compaqs support och berättade att hennes splitternya dator inte ville fungera. Hon sa att hon hade packat upp datorn, anslutit den till väggkontakten och sedan väntat i tjugo minuter för att något skulle hända. Då hon frågades vad som hände då hon tryckte in power-knappen sa hon:
"Vilken power-knapp?"


Offices butiker har också fått kundbesök som ställt världen på sned.
En kund ringde och sa att en 5 1/4" floppy hade slutat att fungera. Han hade en del texter på den så han ville att supportpersonalen skulle göra ett försök att rädda filerna.
"Ja, visst ska vi göra ett försök," sa hon som tog emot samtalet. "Kom in med disken och lämna in den i kassan med ditt namn och telefonnummer så ska vi göra vårt bästa."
När de sen tog emot disken för att försöka fixa den så var namnlappen fasthäftad rakt genom disketten med häftklammer.
Och därmed var felsökningen avklarad.


Den första persondatorn på firman skall bytas ut. Den nya maskinen finns på plats med alla program inlästa. Flickorna har enligt instruktioner gjort säkerhetskopior på all information lagrad i den gamla persondatorn. Innan den gamla persondatorn skall flyttas slås hårddisken sönder för att information om företagets fakturering inte skall spridas i onödan.
Nu tar man fram disketterna med säkerhetskopiorna. För att gardera sig har man gjort dubbla exemplar. Alla disketterna är ordentligt numrerade och insatta i två pärmar. Samtliga disketter är hålslagna.


Det lilla företaget hade trassel med sin orderregistrering. Konsulten tyckte att de kunde skicka över en kopia av datadisketten så att han kunde försöka se vad som inte stämde.
Efter en halvtimme kom en sida på faxen. Det var en bild av diskettens framsida. På pappret fanns en handskriven hälsning: Disketten gick inte ner i faxen så vi körde den i kopieringsmaskinen först för att kunna faxa den.


En kund ringer till Compaqs supportavdelning och säger:
"Det ryker ur mitt kraftaggregat."
Teknikern: "Då måste du byta kraftaggregat."
Kunden: "Nej, jag behöver bara en drivrutin. Det har min kompis sagt, och han kan det här med datorer."

Teknikern försöker förklara för kunden att han måste byta den trasiga delen, men kunden ger sig inte. Till slut orkar inte teknikern längre och säger:
"Det finns ett hemligt kommando."
Kunden: "Jag visste det."
Teknikern: "Skriv bara Nosmoke.com så ska det lösa sig."
Kunden: "Det fungerar inte."
Teknikern: "Då måste du sakna den drivrutinen. Ring Microsoft så fixar de den till dig."

En timme senare ringer kunden upp igen och säger:
"Jag måste ha ett nytt kraftaggregat ändå."
Teknikern: "Varför då?"
Kunden: "Mitt kraftaggregat är inte kompatibelt med Nosmoke.com."


Kund: "Dessa disketter är så krångliga nuförtiden!"
Teknikern: "Vad menar ni?"
Kund: "Jo, först ska man ta ut dom ur asken, sen ska man bända bort metallfliken, plocka ut den lilla fjädern, ta bort dom båda plastdelarna och sedan klippa bort den bruna skyddsplasten. Bara för att komma åt en enda liten diskett!!"


En man ringde till internetleverantören.
"När jag försöker att starta Netscape står det att modemet inte svarar och att jag ska kontrollera kablarna", utbrast han.
"Okej... Har du kontrollerat att alla kablarna på modemet sitter i ordentligt", svarade supporten.
"Det var det jag undrade", sa mannen. "Vad är ett modem?"

Mannen hade alltså beställt ett abonnemang utan att inse att han behövde ett modem också.

Annons