Så funkar det - Ingenjörer

Människor som jobbar med teknik och vetenskap är inte som andra människor. Detta kan leda till att vanliga människor finner det frustrerande att umgås med dem. Hemligheten med att klara av dessa människor ligger i att förstå deras intresse. Den här texten ämnar att lära dig allt du behöver veta om dessa underliga varelser. Jag lärde mig deras seder och vanor genom att studera dem ungefär på samma sätt som Jane Goodall studerade Afrikas schimpanser. Att vara ingenjör är så trendigt idag, att alla vill utbilda sig till en. Ordet "ingenjör" används alldeles för ofta. Om du känner någon som ger sken av att vara en ingenjör, kan du använda det här testet för att se om han/hon verkligen är en ingenjör.

ÄKTHETSTEST FÖR INGENJÖRER

Du kommer in i ett rum och ser att en tavla hänger snett. Vad gör du?

  • Hänger den rätt.
  • Ignorerar den.
  • Köper ett CAD-system och ägnar ett halvår att konstruera en soldriven, självjusterande tavelram, samtidigt som du ofta högt proklamerar att han som uppfann spiken var en knasboll.

Rätt svar är "C", men man kan ge ett halvt rätt till de som skriver "Det beror på..." i marginalen.

SOCIALT UMGÄNGE

Ingenjörer har olika motiv när det gäller att vara sociala. Vanliga människor försöker uppnå flera orealistiska mål med sitt sociala umgänge, t.ex: stimulerande och tankeväckande konversationer, viktiga arbetskontakter och kontakt med andra individer.
I motsats till vanliga människor försöker ingenjörer att uppnå mer rationella mål, t.ex: undvika att bli inbjudna till något otrevligt, visa sin överlägsna mentala förmåga och kunskap, samt att så snabbt som möjligt slippa undan.

PRYLAR OCH INGENJÖRER

Ingenjörer delar upp all slags materia i två grupper:

  • Saker som behöver lagas.
  • Saker som behöver lagas efter att man lekt med dem ett par minuter.

Ingenjörer gillar att lösa problem. Om det inte finns något problem i närheten, kommer de att skapa ett på egen hand. Vanliga människor förstår oftast inte detta, de låter helt enkelt saker som inte är trasiga vara i fred. Ingenjörer däremot, tror att saker som inte är trasiga saknar viktiga funktioner. En ingenjör kan inte titta på en fjärrkontroll utan att fundera på vad som krävs för att bygga om den till ett laservapen. En ingenjör kan inte heller ta en dusch utan att fundera på om någon sorts teflon-beläggning skulle kunna rationalisera bort duschandet.

För en ingenjör är världen en leksaksaffär med underutvecklade och funktionslösa leksaker.

MODE

En ingenjör bryr sig inte om kläder, så länge som grundkraven för temperatur och anständighet har uppnåtts. Om inga kroppsdelar fryser eller fastnar i varandra, och om inga könsdelar eller körtlar syns så har grundkraven uppfyllts. Om man skulle fortsätta skulle det vara slöseri.

KÄRLEKEN TILL STAR TREK

Ingenjörer älskar alla Star Trek-filmerna och TV-serierna. Det är inte så underligt, eftersom ingenjörerna ombord på Enterprise porträtteras som hjältar. Ibland har de till och med sex med utomjordingar. Detta liv är mycket mer glamouröst än det som riktiga ingenjörer lever, som består av att gömma sig från universum, och att ha sex utan närvaro av annat liv.

KÄRLEKSLIVET

Kärlekslivet är aldrig lätt för en ingenjör. En vanlig människa använder sig av olika mer eller mindre falska metoder för att verka mer attraktiv. En ingenjör kan däremot inte sätta utseende före funktion. Som tur är finns det ett ljus i mörkret. Ingenjörer sägs vara utmärkta makar. De är intelligenta, pålitliga, arbetande, ärliga, och händiga i hemmet. Det är förvisso sant att de flesta människor inte skulle gå ut med en ingenjör, men de flesta vill ändå para sig med en, och på så sätt skapa små ingenjörer som kommer att få ett högavlönat jobb långt innan de förlorar sin oskuld. Manliga ingenjörer når sin sexuella topp långt efter andra män. Ingenjörerna blir oemotståndligt erotiskt attraktiva vid 35-40 års ålder. Se bara på oemotståndliga tekniker som Bill Gates eller MacGyver.

Kvinnliga ingenjörer blir oemotståndliga vid myndighetsögonblicket och fortsätter att vara det till en halvtimme efter sin död, lite längre om det är en varm dag.

ÄRLIGHET

Ingenjörer är alltid ärliga när det gäller teknik och mänskliga relationer. Därför är det en god idé att hålla ingenjörer borta från kunder, romantiska intressen och andra som inte kan hantera sanningen. Ingenjörer kan ibland tala osanning för att slippa jobba. De säger saker som låter som lögner, men som tekniskt sett inte är det eftersom ingen antas tro på dem. Här är listan över samtliga lögner en ingenjör kan använda är:
"Jag ändrar inget utan att fråga dig först."
"Jag återlämnar kabeln till dig imorgon."
"Jag måste få ny utrustning för att kunna jobba."
"Jag är inte avundsjuk på din nya dator."

SPARSAMHET

Ingenjörer är ökänt sparsamma. Detta beror inte på snålhet eller elakhet, utan på grund av att en ingenjör ser alla utgiftssituationer som ett problem med en lösning, alltså "Hur kan jag komma undan det här med så mycket pengar i behåll som möjligt?".

KONCENTRATION

Om det finns något som utmärker en ingenjör så är det dennes förmåga att koncentrera sig på ett ämne, så att allt annat i närheten försvinner. Detta kan ibland leda till att ingenjörer blir dödförklarade för tidigt. En del begravningsbyråer i högteknologiska områden har börjat kontrollera liken innan behandling. De som har en examen inom ämnerna elektronik eller programmering ställs upp i foajén i ett par dagar för att se om de vaknar.

RISKER

Ingenjörer hatar risker. De försöker eliminera dem så ofta de kan. Detta är förståeligt, eftersom om en ingenjör gör ett litet misstag, kommer media att blåsa upp det till enorma proportioner eller nåt sånt. Exempel på saker som gett ingenjörerna dåligt rykte:

  • Hindenburg
  • rymdfärjan Challenger
  • SPANet
  • rymdteleskopet Hubble
  • Apollo 13
  • Titanic och
  • Ford Pinto.

Risk/vinst-kalkylen för ingenjörer ser ut ungefär så här:
Risken: att skämmas ut offentligt och riskera tusentals människors liv.
Vinsten: ett diplom i en tjusig plastram.

Eftersom de är praktiska människor, väger ingenjören risk mot vinst och beslutar sig för att risker är dåliga. Bästa sättet att undvika risker är att råda emot alla sorters användning med hänvisning till saker som är alldeles för svåra att förklara. Om detta inte räcker för att stoppa ett projekt, måste ingenjören ta till nödplanen: "Det går att genomföra, men det blir alldeles för dyrt!".

SJÄLVFÖRTROENDET

För självförtroendet är två saker viktiga för en ingenjör: hur smarta de är och hur många coola prylar de äger. Det snabbaste sättet att få en ingenjör att lösa ett problem är att säga att det är omöjligt. Ingen ingenjör kan låta ett olösligt problem vara förrän det är löst. Ingen sjukdom eller katastrof i världen kan få ingenjören att få sluta. Dessa typer av utmaningar blir ganska snabbt personliga, en strid mellan ingenjören och naturlagarna. Ingenjörer kan låta bli att äta och duscha i flera dagar när de jobbar på ett problem (ibland för att de helt enkelt glömmer). Och när de löst problemet, upplever de en kick som är bättre än sex, och då räknar jag in den typ av sex där andra människor är inblandade. Inget hotar en ingenjör mer än tanken på att någon annan kan vara mer teknisk än dem. Vanliga människor använder ibland detta för att få en ingenjör att jobba mer. När en ingenjör säger att någonting inte kan göras (kodord som betyder att det inte är kul att göra), säger den sluga vanliga människan: "Jag ska be Hasse lösa det där. Han vet hur man löser svåra tekniska problem.". Sedan är det bara att se hur ingenjören kastar sig över problemet som en svältande varg kastar sig över en lammkotlett.

Annons