Gert Forsström har jobbat som lärare i många år och har under den tiden samlat på sig lite roliga episoder från skolbänkens förlovade rike. Läs och njut och minns hur det var när man satt där i skolbänkarna...

En historisk groda

Magistern (jag):
År 1945 kommer man ihåg av tre anledningar, då slutade Andra världskriget, då sprängde man den första atombomben och då...föddes jag!
En elevs kommentar: Ja, en olycka kommer sällan ensam....

En spansk groda

Det är prov i spanska. Pennorna raspar, läraren halvsover. Då säger en elev:
- Du magistern, vad du ser glad ut!
- Gör jag? säger magistern oförstående.
- Ja, vad heter det på spanska förresten, jag är glad?
- Estoy alegre, säger magistern utan att tänka.
- Tack säger eleven glatt och skriver ner det rätta svaret på frågan vad glad heter på spanska!

En engelsk groda

Det är prov i engelska. Kollegan brukar ha för vana att påminna eleverna när det är fem minuter kvar av tiden.
Det gör han också den här gången och säger: Nu är det fem minuter kvar!
Då säger en elev förebrående: Och det säger du inte förrns nu!

En spansk groda till

Det är lektion i spanska i sjuan och man diskuterar spanska helger och har kommit till julen. På julen får barnen inga presenter i Spanien, säger en elev som var uppmärksam förra gången man gick igenom det där med helger. Läraren försöker få fram vilken helg det kan vara, nar barnen får presenter, men utan att lyckas.
De får lite hjälp, och läraren berättar att det är helgen innan vi börjar skolan efter jullovet.
Då säger samme elev: Då måste det vara Domedagen!!

Öhhhhh...

En dag vill en elev ha hjälp och påkallar lärarens uppmärksamhet med ett ljudligt: Öhhhhhhhh!!
Läraren föreslår ett par trevligare alternativ till detta ljud — man kan ju t ex säga magistern eller använda namnet om man vill att läraren ska komma.
Sen säger han till eleven: Det där ljudet kan du möjligtvis använda när du ropar på hunden.
Då säger en elev som intresserat har följt diskussionen till läraren: Du, jag tror inte hunden kommer heller!

Vi tar om den igen.... En klar groda från en kompis skola!

Man diskuterar EU och läraren berättar att han nyss läst Herman Lindquists Europa är vi allihopa. Där berättas det att alla har sina grannländer som de driver med. Så t ex är Belgien för fransmännen ungefär vad Norge är för svenskarna (och tvärtom). Sen berättar Herman en belgarhistoria och den återberättar Peter för sina elever.
Två fransktalande träffas på ett kafé någonstans i Frankrike. Den ene säger muntert:
- Du, ska du höra en asbra belgarhistoria?
- Nej tack, jag är faktiskt belgare själv!!
- Ja men, jag kan ta den två gånger.......
Det utbryter lite munterhet bland de flesta eleverna, men en gosse räcker upp handen och frågar vädjande:
- Du Peter, kan du inte ta om den där historian, jag förstod inte riktigt...
Då utbryter lite jubel!

När nöden är som störst

Magistern är disträ som vanligt och får en fråga av en elev. Han uppfattar det som om eleven vill ha hjälp och säger: Vänta ett tag så ska jag komma och hjälpa dig, och kan inte förstå varför det blir ett sånt hallå i klassen. Det förstår han när det visar sig att eleven har frågat om han fick gå på toaletten.

En rätt dödsrolig historia

Efter en spansklektion kommer en elev fram och frågar, djupt allvarlig hur läraren ställer sig till dödshjälp. Det var ju en lite oväntad och något grannlaga fråga, så läraren börjar fundera hur han ska svara.
Ja, det beror ju på det. Det är ju klart att om människor ligger och plågas i någon obotlig sjukdom och själva vill dö, så kan jag väl tänka mig det, men å andra sidan, hur ska man veta om en person vill dö..., svarar han försiktigt, lite ängslig över om det var ett bra svar som en grubblande elev kunde tänkas vara nöjd med. Då säger eleven, med samma gravallvar:
Nej du vet, jag har en infektion i hälsenan och det är ganska besvärligt...

En kort, iskall groda

Fysikläraren diskuterar olika vattentyper och frågar eleverna vad hårt vatten är för något.
Det måste väl vara is det, kommer det rappa svaret.

En annan liten fysisk groda från min egen skoltid

I årskurs åtta i folkskolan går den lite koleriske (lättretad, småilsken) magister Ekeman igenom avsnittet om ljudvågor och försöker för en rätt ointresserad skara elever förklara vad som händer när ljudet kommer till örat. Ingen verkar ha hajat någonting, och läraren försöker vara lite modern och tar till en liknelse med ringar på vattnet som ljudvågor.
Ja, men tänk er så här då, säger han, om jag sticker ner en käpp i vattnet, vad händer då då?
Den blir blöt förstås, svarar klassens muntergök.
Uuuut, skriker den pedagogiskt kränkte magistern.

En spansk fräckis

Det är lektion i spanska och jag håller på att lära ut vad olika kläder heter på spanska. För ändamålet har jag ritat en figur på en over-head och den sätter jag på kläder, genom att rita med over-headpenna. Detta görs omväxlande på spanska och svenska. Ungefär så här lät det:
- Nu sätter jag på henne skor. (Eleverna ska då göra det också och tala om vad det heter på spanska).
- Nu sätter jag på henne...... Här gjorde jag en liten paus av någon anledning, och då kom det från en kvinnlig elev:
- Nämen vet du vad magistern!!

Upphovsman: Samma som bidragsgivare Översättare: Okänd Inskickat av: Borttaget, läs mer här

Liknande poster

Rolig bild, 10 januari 2010
En sköldpadda
Rolig text, postad för länge sedan
Rolig bild, 7 februari 2013
Rolig bild, 21 augusti 2008
Rolig bild, 10 november 2010
Rolig bild, 1 oktober 2012